Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2019

Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί. Όλα τα σχολεία κλειστα.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
μετά από οχτώ χρόνια αδιοριστίας στη Δημόσια Εκπαίδευση και υπό την πίεση των συνεχών και αδιάκοπων αγώνων του εκπαιδευτικού κινήματος, η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει μόνιμους διορισμούς σε Ειδική και Γενική Αγωγή. Όλα αυτά τα χρόνια της αδιοριστίας και των πάγιων εκπαιδευτικών αναγκών χιλιάδες Συνάδελφοι αναπληρωτές στήριξαν έμπρακτα το Δημόσιο Σχολείο με προσωπικές και οικογενειακές «θυσίες» προκειμένου όλοι οι μαθητές σε κάθε γωνιά της χώρας μας να έχουν πρόσβαση, σ’ ένα από τα βασικότερα κοινωνικά αγαθά, στην Εκπαίδευση. Ωστόσο, η χρόνια αδιοριστία, η διαμόρφωση πολλαπλών και άνισων εργασιακών συνθηκών των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και η συνταγματική επιταγή του άρθρου 103 παρ.7 έχουν διαμορφώσει ένα ακανθώδες ζήτημα που αφορά το σύστημα διορισμού και προσλήψεων αναπληρωτών στην Εκπαίδευση.

Η νομική σύμβουλος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας από το Μάρτιο του 2016 είχε γνωμοδοτήσει ξεκαθαρίζοντας στο ΔΣ της ΔΟΕ το νομικό πλαίσιο πάνω στο οποίο το οργανωμένο συνδικαλιστικό κίνημα δύναται να παλέψει και να διεκδικήσει. Σχολίαζε ότι, η πρόβλεψη του διορισμού εκπαιδευτικών μέσω γραπτών διαγωνισμών δεν οδήγησε τελικώς στην δημιουργία ενός παγίου συστήματος και στην διασφάλιση της αξιοκρατίας, όπως κατά καιρούς όλοι οι κυβερνώντες ευαγγελίζονται αλλά αντιθέτως, «διαμόρφωσε» ακόμα περισσότερες "μεταβατικές" κατηγορίες εκπαιδευτικών, από όσες ήδη υπήρχαν.

Δύσκολα θα μπορέσει κάποιος να πείσει, ότι το υφιστάμενο σύστημα μπορεί να διορθωθεί ή να βελτιωθεί, τουλάχιστον κατά έναν δίκαιο και έντιμο τρόπο, απέναντι σε όλες αυτές τις κατηγορίες εκπαιδευτικών, που βάσει νομοθετικών διατάξεων αποκτήσαν κατά καιρούς την προσδοκία αφενός της απασχόλησης ως αναπληρωτές και αφετέρου του μονίμου διορισμού. Αντιθέτως, εάν για μια ακόμα φορά, ο νομοθέτης επιλέξει την λύση της "μεταβατικής περιόδου" θα βρεθεί εκ νέου αντιμέτωπος με τα ίδια συνταγματικά προβλήματα, που διαπιστώνει η απόφαση της Ολομελείας.

Η μοναδική προσέγγιση για την οριστική και δίκαιη επίλυση του χάους, που έχουν κατά καιρούς προκαλέσει και συνεχίζουν να προκαλούν οι ασύνταχτες και ασυνάρτητες λογικά και νομικά διατάξεις, που έχουν θεσπιστεί είναι η δημιουργία ενός νέου συστήματος, με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, που αξιοποιώντας τα εργαλεία του Συντάγματος, όπως ερμηνεύτηκαν από το ΣτΕ θα οδηγήσει στην σταδιακή και τελικώς οριστική επίλυση του προβλήματος των αδιόριστων εκπαιδευτικών όλων των κατηγοριών.



Τέλος συμπέρανε ότι, οι βασικοί κανόνες για την συνταγματικότητα ενός συστήματος προσλήψεων μονίμων εκπαιδευτικών είναι οι εξής:

[αα] Η πρόσληψη ή ο διορισμός γίνεται είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή, σύμφωνα με προκαθορισμένα αντικειμενικά κριτήρια. Αυτός είναι και ο γενικός κανόνας προσλήψεων προσωπικού του Δημοσίου και συνακόλουθα και εκπαιδευτικών.

[ββ] Η πρόσληψη ή ο διορισμός υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής και δη στο ΑΣΕΠ. Ο έλεγχος αυτός μπορεί να είναι πλήρης ή να αφορά μόνο την νομιμότητα της διαδικασίας του διαγωνισμού ή της επιλογής και περιλαμβάνει τον έλεγχο της νομιμότητας της πράξης, με την οποία ολοκληρώνεται η διαδικασία.

[γγ] Μοριοδοτούμενα κριτήρια, που μπορούν να αξιοποιηθούν κατά την κατάρτιση των πινάκων των διοριστέων είναι μεταξύ άλλων η προϋπηρεσία, η εκπαιδευτική εμπειρία, τα ακαδημαϊκά προσόντα, επιμέρους κοινωνικά κριτήρια (πολυτεκνία, τριτεκνία, ΑΜΕΑ, ανεργία κλπ). Σημειώνεται, ότι από κανένα σημείο δεν τίθεται φραγμός στην βαρύτητα εκάστου κριτηρίου και συνακόλουθα στην επιρροή, που αυτό ασκεί στην διαδικασία διορισμού. Αντίστοιχα, αποτελεί επιλογή του νομοθέτη, εάν και σε ποιό βαθμό θα ληφθεί υπόψη το σύνολο ή μέρος της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών, ως μοριοδοτούμενο κριτήριο, αφού τέτοιος περιορισμός δεν τίθεται από το Σύνταγμα. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να παρατηρήσει κανείς, ότι η προϋπηρεσία ή η εκπαιδευτική εμπειρία θα μπορούσε να είναι είτε μοριοδοτούμενο κριτήριο είτε και αναγκαία προϋπόθεση για την πρόσληψη προσωπικού, εφόσον μια τέτοια νομοθετική επιλογή δικαιολογείται επαρκώς, βάσει των αναγκών της υπηρεσίας.

[δδ] Ανεκτές συνταγματικά διαδικασίες διορισμού μέσω πινάκων αναπληρωτών ή ωρομισθίων (άρα με μοναδικό ή πρωτεύον κριτήριο την προϋπηρεσία) είναι μόνο εκείνες, που εισήχθησαν πριν την Συνταγματική Αναθεώρηση (6-4-2001) και όσες αναγκαία συνέχονται προς αυτές. Έτσι, συνταγματικά ανεκτή είναι η πρόβλεψη του άρθρου 138 του ν. 2725/1999, η οποία επί της ουσίας διευρύνει χρονικά την ισχύ της επετηρίδας, που είχε εισαχθεί με τις διατάξεις του ν. 1566/1985. Ομοίως συνταγματικά ανεκτή είναι η διάταξη του άρθρου 7 του ν. 3027/2002, που παρείχε την δυνατότητα πρόσληψης σε αναπληρωτές και ωρομίσθιους, που είχαν ενταχθεί στον πίνακα του άρθρου 138 του ν. 2725/1999.

Στη 87η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ ο τρόπος του συστήματος διορισμών αποτέλεσε πεδίο συζήτησης και η ΕΚΕ, ήταν από τις συνδικαλιστικές δυνάμεις που είχε τοποθετηθεί ξεκάθαρα και με σαφήνεια υπέρ της προϋπηρεσίας στο συγκεκριμένο θέμα στηρίζοντας την θέση του Κλάδου όπως αυτή διαμορφώθηκε. Είμαστε η συνδικαλιστική δύναμη που δεν υπεκφεύγει ανάλογα με τη συγκυρία και την επικοινωνιακή τακτική που ακολουθούν οι άλλες συνδικαλιστικές δυνάμεις. Είχαμε, έχουμε και θα συνεχίζουμε να έχουμε αυξημένο το αίσθημα της ευθύνης απέναντι στους συναδέλφους μας που υπηρετούν το δημόσιο σχολείο από οποιοδήποτε μετερίζι της δημόσιας εκπαίδευσης.

Το νέο σύστημα διορισμού και προσλήψεων αναπληρωτών που κατατίθεται προς ψήφιση τη Δευτέρα αποτελεί πρόταση του υπουργείου παιδείας και έρχεται σε αντίθεση με τις θέσεις του εκπαιδευτικού Κλάδου:
  • Δεν αναγνωρίζει το σύνολο της προϋπηρεσίας των συναδέλφων συμβασιούχων-αναπληρωτών, όρος απαραίτητος για το εκπαιδευτικό κίνημα, που υπηρέτησαν όλη αυτή την περίοδο της κρίσης το δημόσιο σχολείο σε κάθε γωνιά της Ελλάδας,
  • Η αποτύπωση της προϋπηρεσίας στο νέο σύστημα διορισμού και η ποσόστωση που προτείνει το υπουργείο, στο νέο σύστημα διορισμών, βρίσκεται σε αντιδιαστολή με τη θέση του Κλάδου όπως αυτή ψηφίστηκε στην 87η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ, σύμφωνα με την οποία πρέπει να αποτελεί το κυρίαρχο κριτήριο γι’ αυτό και δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή.
Συνάδελφοι,
Δεν θα επιτρέψουμε να χαθεί ούτε μια ώρα προϋπηρεσίας των συναδέλφων αναπληρωτών, ούτε και να διαμορφωθεί ένα κλίμα ανταγωνισμού και ανθρωποφαγίας. Την Παρασκευή όλα τα σχολεία του νομού πρέπει να είναι κλειστά. Η συμμετοχή όλων μας στη διεκδίκηση του κλάδου για ένα δίκαιο και αποδεκτό σύστημα για μόνιμους μαζικούς διορισμούς είναι απαραίτητη.

Το ΔΣ της ΔΟΕ μετά το πέρας της κινητοποίησης της 11ης Ιανουαρίου οφείλει να επανεκτιμήση τον αγώνα και να εξαγγείλει νέα 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση τη Δευτέρα όπου είναι και η μέρα ψήφiσης του νομοσχεδίου. Το υπουργείο παιδείας οφείλει να αφουγκραστεί την εκπαιδευτική κοινότητα και να ξεκινήσει εκ νέου διάλογο με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες με προϋπόθεση ότι θα αποδεχτεί και θα υιοθετήσει τις ψηφισμένες μας θέσεις.

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Τσαλαπάκης Αντώνης
Γενικός Σύμβουλος ΑΔΕΔΥ