Αξιολόγηση ΔΟΕ

Αποδελτιώνοντας την Αξιολόγηση του 1993 της ΔΟΕ

<<Η έννοια της αξιολόγησης όλων των εμπλεκομένων παραγόντων στην εκπαίδευση και όλων των μέσων του εκπαιδευτικού έργου, αλλά με συλλογική διαδικασία, που σκοπό έχει την ανατροφοδότηση, τη βελτίωση, την ενθάρρυνση και την πραγματική αναβάθμιση σύμφωνα με τα συμπεράσματα που θα προκύψουν στην τρίτη φάση του σχεδιασμού (α προγραμματισμός, β υλοποίηση, γ απολογισμός).>> (σελ2 Εισαγωγικά)
Η αναλυτική πρόταση της ΔΟΕ έχει υποβληθεί στο Υπ. Παιδείας και είναι δημοσιευμένη στο Διδ. Βήμα τον Μάιο – Ιούνιο του 1991.
<<Αξιολόγηση που δεν έχει ως κύριο στόχο την ανατροφοδότηση, την βελτίωση, την ενθάρρυνση και την αναβάθμιση, αλλά την επιλογή και την κατηγοριοποίηση, δεν είναι αξιολόγηση πραγματικά μορφωτικής διαδικασίας.>> (σελ3)

Η έννοια της αξιολόγησης
<<Είναι βέβαια αυτονόητο, ότι οι ατομικές εκτιμήσεις, κρίσεις και αποφάσεις που διατυπώνονται ιδιαίτερα από μονοπρόσωπα όργανα, ως υποκειμενικές, αγγίζουν την αυθαιρεσία. Γι αυτό χρειάζεται να θεσμοθετηθούν συγκεκριμένα κριτήρια που στο πλαίσιο συλλογικών οργάνων καθιστούν το αποτέλεσμα της αξιολόγησης ενός έργου όσο το δυνατόν περισσότερο αντικειμενικό, αξιόπιστο και κοινά αποδεκτό>> (σελ6) ενώ << χρειάζεται επιστημονική θεμελίωση σε αντικειμενική βάση, ώστε να αποκλείεται κάθε πιθανότητα υποκειμενισμού, αυθαιρεσίας και αδικίας.>> (σελ7)
Ο έλεγχος του εκπαιδευτικού είναι βεβαίως αναγκαίος. Αλλά αυτός είναι επιτρεπτός στο πλαίσιο της υπαλληλικής του και όχι της παιδαγωγικής του ιδιότητας. (σελ7)

Ι. Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου
Η απόφαση της ΔΟΕ που αφορά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου βασίζεται στην ύπαρξη του τρίπτυχου Σχολική μονάδα-Νομαρχία(Περιφέρεια)-Εθνικό επίπεδο.
 
Α Σε επίπεδο σχολικής μονάδας (σελ8-9)
Συλλογικός προγραμματισμός με προτάσεις των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου από 1-10 Σεπτεμβρίου. Προγραμματισμός: Προτάσεις από κάθε δάσκαλο για τη βελτίωση του επιπέδου των μαθητών, προτάσεις για εφοδιασμό των τάξεων με εποπτικό υλικό, διδακτικά μέσα κτλ , προτάσεις για τον εφοδιασμό του σχολείου και προτάσεις για την βελτίωση των σχέσεων με το σύλλογο γονέων. Υλοποίηση των προτάσεων. Απολογισμός-Αξιολόγηση από 10-20 Ιουνίου εξετάζοντας το οργανωτικό επίπεδο τμήματος , τάξης και σχολείου, το επίπεδο μάθησης και μόρφωσης, γίνεται αυτοαξιολόγηση με αποδεικτικά στοιχεία, αποτιμάται η πρόοδος των μαθητών σε επίπεδο τμήματος, τάξης ή Σχολείου και ενημέρωση των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών.

Β Σε επίπεδο περιφέρειας(σελ9-10)
Προγραμματισμός βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου από 10-20 Αυγούστου. Κατά τον προγραμματισμό λαμβάνονται υπόψη οι προγραμματισμοί και οι εισηγήσεις των Επιτροπών Παιδείας, των Σχολικών Συμβούλων και των Σχολικών Επιτροπών. Υλοποίηση του μηνιαίου προγραμματισμού. Απολογισμός – αξιολόγηση από 1-10 Ιουλίου βαθμός επιτυχίας του προγραμματισμού, εξεύρεση πόρων, λειτουργικές ανάγκες, προτάσεις για βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, η λειτουργία των σχολείων και η συμβουλή των αρμόδιων φορέων

Γ Σε εθνικό επίπεδο (σελ10-11)
Προγραμματισμός βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου από 20-31 Ιουλίου. Στον προγραμματισμό συμμετέχει ο Υπουργός Παιδείας, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και εκπρόσωποι παιδαγωγικών τμημάτων δασκάλων ή νηπιαγωγών κατά περίπτωση. Η Υλοποίηση πραγματοποιείται με εντολή του Υπουργού Παιδείας. Απολογισμός – αξιολόγηση από 10-20 Ιουλίου για τα βιβλία, μεθόδους διδασκαλίας, συλλογικά όργανα με την διαδικασία της αυτοαξιολόγησης και θεσμοί.

ΙΙ. Αξιολόγηση συντελεστών του εκπαιδευτικού έργου (σελ10-11)
Μαζί με το κυρίως εκπαιδευτικό έργο αξιολογούνται σε όλα τα επίπεδα και οι υπόλοιποι συντελεστές: α) δαπάνες, β) σκοποί και στόχοι, γ) υλικοτεχνική υποδομή, δ) τα προγράμματα σπουδών, αναλυτικά προγράμματα και ωρολόγια προγράμματα.

ΙΙΙ. Αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης (σελ12)
Η λειτουργία του υποψηφίου στο πλαίσιο του συλλόγου διδασκόντων και η συμβουλή του στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και της τάξης, όπως αποτυπώνεται από τα Πρακτικά, αποτελούν στοιχεία που καταδεικνύουν τη διοικητική του ικανότητα, τη γνώση των επιστημών της αγωγής, τη διδακτέα ύλη και το βαθμό της ευσυνειδησίας του. Ενώ συνυπολογίζεται η αυτοαξιολόγηση βάση του προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου και το αρνητικό έργο.

ΙV. Αξιολόγηση με αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια για την επιλογή των στελεχών Π.Ε. (σελ13)
Α. Βασικές αρχές για την επιλογή των στελεχών
Η γνώση του αντικειμένου και η εμπειρία σε αυτό, Η αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα στη σχολική και διδακτική πράξη και η αρχαιότητα να ισοσταθμίζεται ανάμεσα στους συναδέλφους από τα τυπικά προσόντα.
Β. Απαραίτητοι βασικοί όροι
Όλες οι θέσεις των παραπάνω στελεχών της Π.Ε. Είναι θέσεις στελεχών εκπαίδευσης με θητεία, που ανανεώνεται ύστερα από επανάκριση