Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2018

Ποιοι μπορούν να εισέρχονται στο χώρο του σχολείου;





2ο Ενημερωτικό Νοεμβρίου


Συνάδελφοι,
Πληθαίνουν τα περιστατικά όπου γονείς με κάθε τρόπο προσπαθούν να επιβάλουν αυτό που θεωρούν <<δίκαιο>> σε σχολικούς χώρους. Σε δημοτικό σχολείο του νομού ομάδα γονέων υπό την συνοδεία ένστολων αστυνομικών που επέβαιναν σε περιπολικό της αστυνομίας και συνοδευόμενοι από βαθμοφόρο της ΕΛΑΣ, εισέβαλε στο χώρο του σχολείου ζητώντας τα στοιχεία του Διευθυντή, καθώς και τα στοιχεία κηδεμόνα μαθητή που σύμφωνα με τη δική τους αντίληψη δημιουργεί προβλήματα στο σχολείο. Τέτοιες συμπεριφορές επίδειξης ισχύος διαταράσσουν την ηρεμία του σχολείου και καταστρέφουν το παιδαγωγικό κλίμα που επικρατεί σε αυτό.

Όσο αφορά την είσοδο τρίτων στο χώρο του σχολείου υπάρχει ένα ολόκληρο νομικό πλαίσιο που καθορίζει ποιοι μπορούν και πότε να εισέρχονται στο χώρο του σχολείου. Σας παραθέτω τη σχετική νομοθεσία και εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας από το 1985 έως το 2018, που είναι καλό όλοι να γνωρίζουμε:

Π.Δ. 79/2017 Άρθρο 18 Έναρξη Ημερήσιου Προγράμματος Προσέλευση - Αποχώρηση μαθητών Ασφάλεια μαθητών
παρ. Β. Δημοτικά 1. Το καθημερινό ημερήσιο σχολικό πρόγραμμα αρχίζει με την προσέλευση των μαθητών στο χώρο του σχολείου την ώρα που προβλέπεται στο ΕΩΠ. Στο Δημοτικό Σχολείο οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί εφημερίας υποδέχονται τους μαθητές στην είσοδο του σχολείου και οι γονείς-συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου της προσέλευσης των μαθητών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στο χώρο του σχολείου κανείς εκτός των μαθητών και των εκπαιδευτικών.


Φ.7/142557/Δ1 4/9/2018 παρ. 10. Άδειες εισόδου στα Δημοτικά Σχολεία
Η πρακτική άσκηση των φοιτητών των Π.Τ.Δ.Ε και Παιδαγωγικών Τμημάτων Νηπιαγωγών των Πανεπιστημίων πραγματοποιείται σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ύστερα από απόφαση του Υπουργού Παιδείας, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ΠΔ 320/1983 (ΦΕΚ 116Α). Διεξαγωγή ερευνών καθώς και πρακτικών ασκήσεων φοιτητών και σπουδαστών πραγματοποιούνται στις σχολικές μονάδες μόνο μετά από την έγκριση των αρμόδιων Διευθύνσεων του ΥΠ.Π.Ε.Θ., σύμφωνα με τη υπ' αριθ. 49181/Γ2/18-5-2005 εγκύκλιο.
Για την εύρυθμη διεξαγωγή όλων των παραπάνω, απαραίτητη είναι η σύμφωνη γνώμη των Συλλόγων Διδασκόντων και, όπου απαιτείται, των Διευθυντών Εκπαίδευσης και των γονέων των μαθητών. Στις περιπτώσεις διεξαγωγής των πρακτικών ασκήσεων φοιτητών, οι εκπαιδευτικοί κάθε τάξης παρευρίσκονται υποχρεωτικά μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας και είναι υπεύθυνοι για όλη την εκπαιδευτική διαδικασία και την ασφάλεια των μαθητών/τριών. Επισημαίνεται ότι σε καμία περίπτωση δε δίνονται στοιχεία των μαθητών/τριών σε πρόσωπο ή φορέα.

Για την υλοποίηση προγραμμάτων, δράσεων και εκδηλώσεων καθώς και για την παρουσία ειδικών επιστημόνων, καλλιτεχνών κλπ. στα σχολεία, στο πλαίσιο της σχολικής ζωής και του πολιτισμού, ισχύουν τα αναφερόμενα στο άρθρο 16 του ΠΔ 79/2017, Ειδικότερα εντός του σχολείου και κατά την διάρκεια του διδακτικού ωραρίου πραγματοποιούνται δράσεις με σκοπό την υλοποίηση προγραμμάτων και δραστηριοτήτων που προάγουν την εκπαιδευτική διαδικασία παρ.2 άρθρο 16, ΠΔ79/2017 (ΦΕΚ 109Α). Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων η παρουσία τρίτων προσώπων προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων και την ενημέρωση του Προϊσταμένου Εκπαιδευτικών Θεμάτων παρ. 12 άρθρο 16 ΠΔ79/2017 (ΦΕΚ 109Α) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 23, ν. 4559/2018 (ΦΕΚ142Α). Εξαίρεση αποτελεί η παρουσία φοιτητών/σπουδαστών για την πρακτική τους άσκηση (άρθρο 4 ΠΔ 320/1983 ΦΕΚ 116Α) ή κάθε άλλη περίπτωση που ορίζεται από τις ισχύουσες ειδικές διατάξεις.

Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, δράσεις φορέων που υλοποιούνται στο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής και δεν εντάσσονται στις εκπαιδευτικές δράσεις, υλοποιούνται μετά το πέρας του ωρολογίου προγράμματος. Αιτήματα τα οποία προέρχονται από εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης σχετικά με την πραγματοποίηση ρεπορτάζ, ταινιών, κλπ σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, υποβάλλονται στη Διεύθυνση Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Π.Ε. του ΥΠ.Π.Ε.Θ. Στην περίπτωση που χορηγείται από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. η σχετική άδεια, η όλη διαδικασία της καταγραφής από τα Μ.Μ.Ε. οριοθετείται από τους κανόνες δεοντολογίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα παρ. 3, άρθρο 10 και παρ. 3, άρθρο 13 του Ν. 2472/1997 (ΦΕΚ 50Α).

Οι Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υποχρεούνται να φροντίζουν, ώστε οι θύρες εισόδου - εξόδου στο χώρο του Σχολείου να παραμένουν κλειστές καθ` όλη τη διάρκεια λειτουργίας του Σχολείου.
Με αυτόν τον τρόπο διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών και αποτρέπεται η αναίτια είσοδος και έξοδος αυτών από τον προαύλιο χώρο του Σχολείου καθώς και η είσοδος ατόμων που ουδεμία σχέση έχουν με τη λειτουργία του Σχολείου.

Γ7/37593/13-04-2005 Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις στα Σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλης της χώρας
Σας ενημερώνουμε ότι, για οποιαδήποτε εκπαιδευτική παρέμβαση από συνεργαζόμενους με το ΥΠ.Ε.Π.Θ. επιστημονικούς φορείς ή επιστήμονες, σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, θα πρέπει εκ των προτέρων να υπάρχει έγκριση από την αρμόδια Διεύθυνση ΣΕΠΕΔ του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και να πραγματοποιείται με την εποπτεία των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας και Υπευθύνων Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων (ΣΣΝ).
Υπεύθυνοι νια την τήρηση των παραπάνω είναι οι Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων.

Γ2/49181/18-05-2005 Άδεια εισόδου σε Σχολεία
Με αφορμή ερωτήματα που ετέθησαν στις υπηρεσίες μας αναφορικά με την πραγματοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, εκδηλώσεων, δραστηριοτήτων , διεξαγωγή ερευνών στα σχολεία καθώς και τη διανομή εκπαιδευτικού ή άλλου εντύπου και ηλεκτρονικού υλικού , σας γνωρίζουμε τα εξής:
Δεν επιτρέπεται η ικανοποίηση τέτοιων αιτημάτων χωρίς την έγκρίση των αρμοδίων Δ/νσεων του ΥΠΕΠΘ που έχουν, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, τη σχετική αρμοδιότητα.

Φ3/180/Γ1/145/14-02-2001 Παρουσία ειδικών επιστημόνων στα σχολεία
1. Στο σχολείο παρευρίσκονται μόνο οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν σ` αυτό και κατά συνέπεια η παραμονή στο σχολικό χώρο ειδικών επιστημόνων ( π.χ. ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών) που διατίθενται από διάφορους φορείς δεν είναι δυνατή.
2. Για ειδικές περιπτώσεις, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να συνεργάζονται με τα αναγνωρισμένα Ψυχοπαιδαγωγικά Κέντρα ( Ψυχοπαιδαγωγικές Υπηρεσίες) και να καλούν στα σχολεία ειδικούς επιστήμονες - συνεργάτες τους, σύμφωνα με το εδάφιο ζ της παραγράφου 1 του άρθρου 11 του Π.Δ. 201/98, όταν αυτό χρειαστεί, ύστερα βεβαίως από συνεννόηση με τους σχολικούς συμβούλους δημοτικής εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής.
3. Είναι γεγονός ότι σε πολλά δημοτικά σχολεία υπηρετούν εκπαιδευτικοί που έχουν ειδικές σπουδές ή μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή. Η σχολική μονάδα θα πρέπει να αξιοποιεί τους εκπαιδευτικούς αυτούς, ανεξάρτητα αν υπηρετούν σε ειδικές ή άλλες τάξεις και θα είναι οι πρώτοι από τους οποίους θα ζητείται η συνδρομή από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση ειδικών περιπτώσεων. Είναι αυτονόητο ότι η συνεργασία αυτή δεν θα πρέπει να λειτουργεί σε βάρος των διδακτικών καθηκόντων των παραπάνω εκπαιδευτικών.
4. Στις περιπτώσεις που λειτουργούν από δήμους Κέντρα Υποστήριξης, είναι αυτονόητο ότι αυτά δεν μπορούν να στεγασθούν σε σχολικό χώρο ούτε είναι διαπιστωμένα όπως είναι οι αναγνωρισμένες Ψυχοπαιδαγωγικές Υπηρεσίες με τις οποίες όπως αναφέρουμε στην παραπάνω παράγραφο 2 πρωτίστως θα συνεργάζονται οι σχολικές μονάδες. Ωστόσο οι αρμόδιοι των παραπάνω Κέντρων Υποστήριξης (τα οποία εμφανίζονται με διάφορες ονομασίες) μπορούν να επικοινωνούν με τους διευθυντές των σχολείων, να τους ενημερώνουν για το έργο που προτίθενται να προσφέρουν και να ρυθμίζουν το θέμα της επικοινωνίας τους (γνωστοποίηση διεύθυνσης του κέντρου, τηλεφώνων, υπευθύνων κ.λ.π), ώστε, όταν θεωρηθεί απαραίτητο, να καλούνται από τη σχολική μονάδα για συνεργασία ή να γίνεται γνωστή η λειτουργία τους στους γονείς. Επισημαίνεται ότι στο σχολικό χώρο οι υπεύθυνοι των κέντρων αυτών συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς και όχι και με τους μαθητές, τους οποίους μόνο οι γονείς μπορούν να οδηγήσουν σε παρόμοιες υπηρεσίες ή να φέρουν σε επικοινωνία τα παιδιά τους με τους υπεύθυνους αυτών των κέντρων.

Φ3/1207/Γ1/988/06-11-2000 ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Στα πλαίσια του ανοίγματος του σχολείου στην κοινωνία εντάσσεται και η συνεργασία του με διάφορους φορείς, μεταξύ των οποίων είναι και οι εκπρόσωποι των μέσων ενημέρωσης, οι οποίοι μπορούν να επισκέπτονται τα σχολεία και να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς.
Ωστόσο, λόγω της ιδιαιτερότητας του σχολείου και της αναστάτωσης που προκαλείται στο πρόγραμμα λειτουργίας του, οι οποιεσδήποτε επισκέψεις δημοσιογράφων θα πρέπει να είναι προγραμματισμένες και να πραγματοποιούνται ύστερα από συνεννόηση με το διευθυντή του σχολείου.
Οι αιτήσεις των εκπροσώπων των μέσων ενημέρωσης που επιθυμούν να επισκεφτούν τα σχολεία θα υποβάλλονται στις Διευθύνσεις Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανάλογα) και εφόσον το αίτημα γίνει δεκτό, το Υπουργείο Παιδείας θα χορηγεί σχετική άδεια, με την προϋπόθεση ότι θα λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να εξασφαλίζεται ο σεβασμός της προσωπικότητας και των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων, καθώς και η ομαλή λειτουργία του σχολείου.

Γ1/468/08-05-1997 ΕΙΣΟΔΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Οι φωτογράφοι δεν θα γίνονται δεκτοί σε ώρες λειτουργίας του σχολείου για την άσκηση του επαγγέλματος τους.
Στις περιπτώσεις εκείνες που εκφράζεται κοινή επιθυμία των γονέων να έχουν αναμνηστικές φωτογραφίες των παιδιών τους από την φοίτηση τους στο σχολείο, μπορούν οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, με δική τους ευθύνη, να καλούν επαγγελματίες φωτογράφους, σε χρόνο εκτός διδακτικού ωραρίου και με την προϋπόθεση ότι θα τηρούνται οι σχετικές οικονομικές διατάξεις (έκδοση αποδείξεων κτλ.).
Επισημαίνεται ότι οι Δ/ντές και το διδακτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων δεν έχουν καμία ανάμειξη σ` αυτή τη διαδικασία.

Παρακαλούμε να γνωρίσετε στους διευθυντές των σχολείων της αρμοδιότητας σας ότι απαγορεύεται κάθε ομιλία πολιτικού περιεχομένου προς μαθητές ή εκπαιδευτικούς μέσα στο χώρο του σχολείου από εκπροσώπους κομμάτων, φορείς συλλογικών οργάνων ή άλλα πρόσωπα.



Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

Τσαλαπάκης Αντώνης

Γενικός Σύμβουλος ΑΔΕΔΥ