Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2017

Ημερίδα ΔΟΕ και Παράσταση Διαμαρτυρίας


Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

την Τρίτη 21 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε η ημερίδα της ΔΟΕ με θέμα <<Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση: Εξελίξεις – Προοπτικές>> στο Ρέθυμνο.
Στην εισήγηση του μέλους του ΔΣ της ΔΟΕ αναπτύχθηκε το τρόπος με τον οποίο η ΠΟΕ – ΟΤΑ πιέζει για την συγχώνευση των τμημάτων βρεφονηπιοκομίας με τα Παιδαγωγικά Tμήματα των Νηπιαγωγών. Από τη ΔΟΕ τονίστηκε ότι στο παρελθόν παλέψαμε για την Ανωτατοποίηση των Παιδαγωγικών Τμημάτων, παλέψαμε να ενταχθούν οι ειδικότητες στα σχολεία. Κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει τους εκπ/κους ότι αγωνίζεται για έναν κλειστό κλάδο.

Τονίστηκε η διαφοροποίηση στην φροντίδα των νηπίων από την ουσιαστική αγωγή και εκπαίδευση που παρέχουν οι νηπιαγωγοί. Στα στοιχεία που κατέθεσε η ΔΟΕ ο αριθμός των δημόσιων και ιδιωτικών βρεφονηπιακών σταθμών της χώρας ο οποίος σύμφωνα με την ΕΤΑΑ είναι 1139 ενώ το πραγματικό νούμερο προσδιορίζεται στους 1370 κατά 20% προσαυξημένο. Ακόμα και με ένα τόσο μεγάλο αριθμό βρεφονηπιακών σταθμών σε όλη τη χώρα τη φετινή χρονιά εκτός δομών έμειναν 180.000 βρέφη ηλικίας 0-3 ετών. Τέλος αναφέρθηκε ο αριθμός των νηπιαγωγείων της επικράτειας ο οποίος προσδιορίζεται σε 5.687 δημόσια (89,4%) έναντι 603 ιδιωτικών [...]


Την ημερίδα χαιρέτισε ο Αντιδήμαρχος Ρεθύμνου στα θέματα Παιδείας ο οποίος τάχτηκε υπέρ των Παιδαγωγικών Τμημάτων τονίζοντας ότι ο Δήμος είναι ενδιάμεσος φορέας, ήδη επιφορτισμένος με αρμοδιότητες που δεν θα έπρεπε, και δεν μπορεί να επιτελέσει το έργο του Υπουργείου Παιδείας.


Ακολούθησε η ομιλία του καθηγητή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Χαράλαμπου Κωνσταντίνου ο οποίος ανέφερε τα θεσμικά και επιστημονικά χαρακτηριστικά των βρεφονηπιακών σταθμών, τονίζοντας ότι:
  • Ο συγκεκριμένος θεσμός δεν εντάσσεται στο εκπαιδευτικό σύστημα επομένως δεν μπορεί να υπάγεται στο Υπ ΠΕΘ.
  • Η κατάρτιση των βρεφονηπιοκόμων του παιδικού σταθμού δεν είναι πανεπιστημιακή
  • Το νοητικό, συναισθηματικό, γνωστικό, βιολογικό επίπεδο των βρεφών είναι αποτρεπτικό για συστηματική εκπαίδευση.
Αντίθετα, για τα νηπιαγωγεία ανέφερε ότι έχει τεκμηριωθεί και αναδειχθεί ερευνητικά και θεωρητικά ότι ο ρόλος του νηπιαγωγείου είναι καθοριστικής σημασίας για την κοινωνικοποίηση του παιδιού, την προετοιμασία, μετάβαση και ένταξή του στην πρώτη τάξη του Δημοτικού σχολείου.
Επισημάνθηκε ότι οι εκπαιδευτικές βαθμίδες (νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο) έχουν διακριτές δομές με σαφή ρόλο, που αναφέρεται στην εκπαίδευση ως οργανωμένη και συστηματική διαδικασία διαπαιδαγώγησης και μάθησης. Η εκπαίδευση είναι ένα σύνθετο, απαιτητικό, πολύπλοκο έργο, οι εκπαιδευτικοί χρήζουν επάρκειας επιστημονικής, παιδαγωγικής και διδακτικής συγκρότησης που μόνο οι Παιδαγωγικές σχολές μπορούν να παρέχουν.
Ειπώθηκε ακόμη ότι το νηπιαγωγείο είναι κατοχυρωμένο σε διεθνές επίπεδο και δεν επιδέχεται προχειρότητες, σκοπιμότητες, κατάλυση του περιεχομένου σπουδών και των θεσμικά και επιστημονικά κατοχυρωμένων ακαδημαϊκών και επαγγελματικών δικαιωμάτων.


Στη συνέχεια τοποθετήθηκε ο αναπλ. καθηγητής του Π.Τ.Π.Ε Ρεθύμνου Οικονομίδης Βασίλης ο οποίος αναφέρθηκε στο τρίπτυχο Φροντίδα, Αγωγή και Εκπαίδευση. Η φροντίδα έχει να κάνει με την επιμέλεια για ασφαλή αναπτυξιακή πορεία των βρεφών ενώ η αγωγή περιέχει μορφοσιογώνα ερεθίσματα. Αντίθετα η εκπαίδευση πρέπει να είναι συστηματική παροχή έργου διαπαιδαγώγησης.
Ενημέρωσε για την κατάσταση που επικρατεί στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου η φοίτηση δεν είναι υποχρεωτική όπως στην Ελλάδα αλλά καθολική με ότι αυτό συνεπάγεται... Επίσης αναφέρθηκε στην οικονομική συνεισφορά των γονέων στις δαπάνες εκπαίδευσης των παιδιών κάτι που χαρακτήρισε ως καταδικαστέο.
Τεκμηρίωσε γιατί οι βρεφονηπιακοί σταθμοί υπάγονται στο Υπ. Εργασίας και στο Υπ. Πρόνοιας (Κοινωνικής Αλληλεγγύης) ενώ τα νηπιαγωγεία στο Υπ. Παιδείας. Επισήμανε ότι τα νηπιαγωγεία δεν καταρτίζονται από απόφοιτους των σχολών προσχολικής αγωγής αλλά από απόφοιτους των σχολών Προσχολικής Εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να λειτουργούν συσπειρωμένοι και να διαφυλάξουν την προσχολική εκπαίδευση και τα νηπιαγωγεία τα οποία υπάγονται στο Υπ. Παιδείας από το 1895.
Ανέφερε ότι δεν δόθηκε σημασία όταν το 2010 τα τμήματα βρεφονηπιοκομίας μετονομάστηκαν σε τμήματα προσχολικής αγωγής. Με ξεκάθαρο ρόλο την φροντίδα και την αγωγή. Με το νέο ΠΔ 99/2017 που αφορά την ίδρυση και λειτουργία βρεφονηπιακών σταθμών

Άρθρο 1 Ορισμός - Σκοπός των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών
παρ 1.Οι Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί είναι μονάδες αγωγής και διαπαιδαγώγησης για παιδιά βρεφικής και προσχολικής ηλικίας, με στόχο:
Να παρέχουν προσχολική αγωγή και εκπαίδευση σύμφωνα με τα πλέον σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα.
παρ 2. Οι Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών που θα φιλοξενήσουν, διακρίνονται στις ακόλουθες κατηγορίες:
α. Βρεφικός Σταθμός για βρέφη από 2 μηνών μέχρι 2,5 ετών.
β. Παιδικός Σταθμός για νήπια από 2,5 ετών μέχρι την ηλικία εγγραφής τους στην υποχρεωτική εκπαίδευση (νηπιαγωγείο).


Στην τοποθέτησή του ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης Χουρδάκης Αντώνης δίκαια παραλλήλισε την Επιστήμη με την Επανάσταση. Αναφερόμενος προς τα συνδικαλιστικά όργανα του κλάδου είπε ότι, θα πρέπει να επιτρέπονται μόνο όσες αλλαγές έχουν το επιστημονικό βάρος και όχι να παρέχεται η δυνατότητα στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία να νομοθετεί αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος βασισμένες σε λογιστικές και οικονομικές λογικές. Δεν μπορεί ο καθένας να μιλάει για την εκπαίδευση. Δεν γνωρίζουν όλοι τι είναι σχολείο. Οι <<βίαιοι>> γάμοι για την ενοποίηση είναι ανορθόδοξοι και επικίνδυνοι όταν προσπαθούν να ενοποιήσουν επιστήμες και πεδία τα οποία δεν επιδέχονται ενοποίηση.


Συνάδελφοι,
από τις εισηγήσεις των καθηγητών των πανεπιστημίων και όλων των παρευρισκομένων έγινε ξεκάθαρο ότι ο κλάδος πιέζει και θα συνεχίσει να πιέζει με κάθε μέσο για την διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των νηπιαγωγών και του νομικού πλαισίου που διέπει τα νηπιαγωγεία της χώρας. Η εκπαιδευτική κοινότητα βρίσκεται σε επαγρύπνηση και αναβρασμό για ένα ζήτημα που αφορά όλη την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.


Διεκδικούμε :
  1. Ενιαία δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο) .
  2. Μόνιμους διορισμούς Νηπιαγωγών άμεσα.
  3. Μείωση του αριθμού των νηπίων (σε 1:15) και του διδακτικού ωραρίου των Νηπιαγωγών.
  4. Ίδρυση νέων νηπιαγωγείων και διορισμό μόνιμου βοηθητικού και ειδικού επιστημονικού προσωπικού.
  5. Αυτοτελή λειτουργία των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης χωρίς καμία αλλαγή των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους.
  6. Ακύρωση οποιασδήποτε προσπάθειας υπαγωγής των νηπιαγωγείων στους Δήμους.

Όλοι οφείλουμε να δώσουμε το παρόν στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Παρασκευή 24 Νοέμβρη 2017 στη 1:00 μ.μ. στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ν. Χανίων

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

Τσαλαπάκης Αντώνης


Γ. Γραμματέας του ΣΕΠΕ Ν. Χανίων