Πέμπτη 14 Μαΐου 2015

Τα νηπιαγωγεία χρήζουν διαρθρωτικών αλλαγών

Θέμα: <<Προτάσεις της Ενωτικής Κίνησης Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ν Χανίων  για αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο των νηπιαγωγείων. >>
 

Αγαπητοί συνάδελφοι νηπιαγωγοί,
Μετά από συζήτηση με συναδέλφους νηπιαγωγούς που εργάζονται στην Γενική και στην Ειδική Αγωγή εντοπίσαμε δυσλειτουργίες, αδικίες και προβλήματα τα οποία υφίστανται στα νηπιαγωγεία εδώ και δεκαετίες και ποτέ δεν έχει γίνει σοβαρή καταγραφή και δεν έχουν αναζητηθεί ουσιαστικές λύσεις. Τα προβλήματα αυτά που σταχυολογήθηκαν έχουν ως εξής:

Κοινά προβλήματα
1) Οι Νηπιαγωγοί είναι ο μόνος κλάδος σε όλη την εκπαίδευση που δεν έχει θεσμοθετημένο εργασιακό και διδακτικό ωράριο. Εργάζονται 30 διδακτικές ώρες την εβδομάδα (30 45’λεπτα), ενώ στο my-school υποχρεώνονται να δηλώνουν 25. Το διδακτικό ωράριο των νηπιαγωγών είναι ανεξάρτητο από τα χρόνια υπηρεσίας που έχουν και μένει το ίδιο, ασχέτως αν κάποιος έχει 1 ή 35 έτη υπηρεσίας. Το ωράριο λειτουργίας των νηπιαγωγείων και υπηρεσίας των νηπιαγωγών αρχίζει για το κλασσικό νηπιαγωγείο και για τα Τ.Ε. και Ειδικά Νηπιαγωγεία από τις 8:00 π. - 12:30 μμ συνεχόμενα (χωρίς κενά ή διάλειμμα).
Προτείνεται: Να εκδοθεί άμεσα η Υπουργική Απόφαση με την οποία θα καθορίζεται το διδακτικό ωράριο των Νηπιαγωγών κατά ανάλογο τρόπο με των δασκάλων (Ν 4115/30-1-2013, αρθ. 39, παρ. 5β), καθώς και οι λεπτομέρειες εφαρμογής του, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιοτυπίες της λειτουργίας των Νηπιαγωγείων.
2) Οι Προϊσταμένες των Νηπιαγωγείων Γενικής Αγωγής όσο και των Ειδικών Νηπιαγωγείων, εκτός από τα διοικητικά καθήκοντα τους τα οποία είναι ίδια με αυτά των Δ/ντών Δημοτικών Σχολείων, έχουν και τάξη νηπίων και διδάσκουν κανονικά. Αυτό δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα καθώς είναι επιφορτισμένες με πολλά καθήκοντα και αρμοδιότητες και ταυτόχρονα υπεύθυνες για το διδακτικό έργο σε ένα τμήμα του σχολείου.
Προτείνεται: Να γίνει αναπροσαρμογή του ωραρίου τους και να ληφθεί υπόψη ότι οι Προϊσταμένες/οι των Νηπιαγωγείων δεν μπορεί να επιβαρύνονται με καταγραφές των οικονομικών στοιχείων και επιπρόσθετο έργο ηλεκτρονικών καταγραφών (myschool), χωρίς πρόβλεψη για μείωση ωραρίου και με παρωχημένη ή ανύπαρκτη υλικοτεχνική υποδομή.
3) Οι Νηπιαγωγοί εργάζονται καθ’ όλη την διάρκεια του ωραρίου τους συνεχόμενα, χωρίς διαλείμματα, χωρίς κενά και όντας εφημερία κάθε ημέρα, όλη την ημέρα, για τους (μέχρι 25) μαθητές τους.
Προτείνεται: Καθιέρωση του θεσμού του εφημερίας των Νηπιαγωγών κατά την υποδοχή των νηπίων και κατά το διάλειμμα, όπου υπάρχει δυνατότητα, όπως ισχύει και στα Δημοτικά Σχολεία.
4) Τα Δημόσια Νηπιαγωγεία είναι Ιδρύματα τα οποία ιδρύονται και λειτουργούν χωρίς σαφή νομοθεσία, χωρίς ξεκάθαρες διαδικασίες και προδιαγραφές. Αντιθέτως σε ότι αφορά τα Ιδιωτικά Νηπιαγωγεία η Νομοθεσία είναι ξεκάθαρη, ακριβής, και προσαρμοσμένη στα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Προτείνεται: Καθορισμός νομοθεσίας και προδιαγραφών για την ίδρυση και την λειτουργία Δημόσιων Νηπιαγωγείων. Τ.Ε., Ειδικών Νηπιαγωγείων. Υποχρεωτική τήρηση των κτιριακών προδιαγραφών του ΟΣΚ για τα Νηπιαγωγεία αλλά και των κριτηρίων ασφαλείας (να γίνουν νόμος και όχι απλές οδηγίες)

Προβλήματα Ειδικής Αγωγής
1) Τα Τ.Ε. και τα Ειδικά Νηπιαγωγεία έχουν πληθώρα μαθητών και γίνεται συνωστισμός με αποτέλεσμα να έχουμε κακής ποιότητας εκπαίδευση και γκετοποίηση.
Ταυτόχρονα παρατηρείται το φαινόμενο, τα νήπια να πηγαίνουν σχολείο τον Σεπτέμβριο και ο νηπιαγωγός να τοποθετείται τον Οκτώβριο.
Προτείνεται: Ίδρυση νέων τμημάτων ένταξης, με απλοποίηση της διαδικασίας σε περισσότερα Νηπιαγωγεία και έγκαιρη στελέχωσή τους με κατάλληλα εκπαιδευμένους Νηπιαγωγούς (με διδακτορικό, μεταπτυχιακό, μετεκπαίδευση ή πανεπιστημιακό τίτλο με αντικείμενο την ειδική αγωγή) με μόνιμη σχέση εργασίας.
2) Στα Ειδικά Νηπιαγωγεία αναφέρεται ότι μπορούν να φοιτούν μέχρι και 8 νήπια, με διάφορες αναπηρίες και σύνδρομα. Αδύνατο να γίνει σωστή εκπαιδευτική παρέμβαση, διδασκαλία και προετοιμασία για κοινωνική ένταξη. Μάλλον γίνεται φύλαξη και ιδρυματοποίηση.
Επίσης προβλέπεται από την Υπουργική Απόφαση ΦΕΚ 2105/τ.Β΄/30-10-2007 (Ελάχιστος) Αριθμός μαθητών ανά τμήμα στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής:
«Στις αυτοτελείς σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης ο ελάχιστος αριθμός των φοιτούντων μαθητών για τη λειτουργία τμήματος, μπορεί να μειωθεί από τον προβλεπόμενο στο Π.Δ. 603/82 στους τρεις μαθητές.
Η μείωση του αριθμού αφορά τις περιπτώσεις, στις οποίες οι μαθητές παρουσιάζουν διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές ή πολλαπλές αναπηρίες και γίνεται ύστερα από εισήγηση του ΚΔΑΥ και τη σύμφωνη γνώμη του σχολικού συμβούλου ειδικής αγωγής» .
Προτείνεται: 3 - 4 νήπια / 1 εκπαιδευτικό, όταν τα νήπια έχουν διάφορες αναπηρίες ή σύνδρομα. Στις περιπτώσεις που έχουμε παιδιά με αυτισμό ή/και με πολυαναπηρίες ο αριθμός αυτός να είναι 2 νήπια /1 εκπαιδευτικό.
Επίσης προτείνεται η απλοποίηση της δυνατότητας διχοτόμησης και η σαφής διατύπωση, χωρίς να αφήνει περιθώρια υποκειμενικής ερμηνείας ή έμμεσης άρνησης όπως το «μπορεί» στην Υπουργική Απόφαση ΦΕΚ 2105/τ.Β΄/30-10-2007 (Ελάχιστος) Αριθμός μαθητών ανά τμήμα στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής ή όπως το: «γίνεται ύστερα από εισήγηση του ΚΔΑΥ και τη σύμφωνη γνώμη του σχολικού συμβούλου ειδικής αγωγής» .
3) Ο αριθμός των φοιτούντων νηπίων στα Τ.Ε. των Νηπιαγωγείων δεν είναι ξεκάθαρος. Δεν υπάρχει ανώτατο όριο, παρά μόνο αναφέρεται στο ΝΟΜΟ 3699/2008 - ΦΕΚ 199/Α'/2.10.2008 άρθ. 6 παρ. 1γ ότι : «Σε περιπτώσεις συστεγαζόμενων ή γειτονικών σχολικών μονάδων, τα ΤΕ συνενώνονται μέχρι του μέγιστου αριθ­μού δώδεκα (12) μαθητών ανά ΤΕ.»
Προτείνεται: Κατάργηση αυτής της παραγράφου και 3 νήπια /1 Νηπιαγωγό (φυσικά όχι πάνω από 2 από αυτά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές). Δεδομένης της μικρής ηλικίας των παιδιών του γεγονότος ότι για πρώτη φορά εντάσσονται στο εκπαιδευτικό σύστημα, και ότι δεν ενδείκνυται η υποστήριξη των τμημάτων ένταξης από Ε.Β.Π.
4) Νόμος 4186/17-09-2013 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», Άρθρο 28, παράγρ. 15: «Στα τμήματα που φοιτούν μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και στα οποία έχει συμπληρωθεί ο μέγιστος αριθμός μαθητών, ο αριθμός αυτός μειώνεται σε αναλογία, για κάθε μαθητή με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κατά τρεις (3) μαθητές λιγότερους και οι μαθητές κατανέμονται εξίσου στα τμήματα της ίδιας τάξης κατόπιν απόφασης του συλλόγου διδασκόντων της σχολικής μονάδας και έγκρισης του αρμόδιου Σχολικού Συμβούλου».
102357/Γ6/1.10.2002 Υπουργική απόφαση, ΦΕΚ 1319/τ. Β΄/10.10.2002 «Ένταξη, φοίτηση και αποφοίτηση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλους τους τύπους των σχολείων Ειδικής Αγωγής και τα Τμήματα Ένταξης» μέρος Α παράγραφος 3: «Ο αριθμός των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που εντάσσεται σε μία συνήθη σχολική τάξη δεν μπορεί να είναι ανώτερος των τριών μαθητών».
Οι παραπάνω νόμοι δεν εφαρμόζονται καθόλου στο νηπιαγωγείο, καταστρατηγούνται από την Δ/νση Εκπ/σης και το ΚΕΔΔΥ.
Έτσι έχουμε: Α) Νηπιαγωγείο να έχει μόνο 1 τμήμα Γενικής Αγωγής, και 1 Τ.Ε. οπότε τότε θα έπρεπε να έχει μόνο 3 μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Όμως υπάρχουν νηπιαγωγεία με 1 τμήμα Γενικής Αγωγής και 1 Τ.Ε. που έχουν 6 νήπια με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Β) Νηπιαγωγεία που να έχουν 2 τμήματα Γενικής Αγωγής, και ένα Τ.Ε. με 5 νήπια και όλα τα νήπια με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να είναι ενταγμένα στο ένα τμήμα Γ.Α.
Προτείνεται: η τροποποίηση τους, για γίνει ξεκάθαρη η διαδικασία που θα ισχύει για τα νηπιαγωγεία και τα Τ.Ε. Επίσης η προβλεπόμενη νομοθετικά μείωση του αριθμού των φοιτούντων μαθητών στο τμήμα Γενικής Αγωγής, στο οποίο εντάσσεται το τμήμα ένταξης, θα πρέπει να γίνεται σεβαστή και εφαρμοστέα από την διοίκηση και το ΚΕΔΔΥ και να μην πιέζουν για το αντίθετο τις Προϊσταμένες των Νηπιαγωγείων.
Σε κάθε νηπιαγωγείο να υπάρχει 1 μόνο Τ.Ε. με 3 μαθητές, το οποίο θα είναι σε άμεση συνεργασία με 1 μόνο από τα τμήματα Γενικής Αγωγής του Νηπιαγωγείου, ασχέτως με τα τμήματα Γ.Α. που υπάρχουν σε αυτό.
Αν υπάρχουν περισσότεροι μαθητές με ειδ. Εκπ/κές ανάγκες να δημιουργούνται νέα Τ.Ε. σε όμορα νηπιαγωγεία.

Συνάδελφοι νηπιαγωγοί,
Η χρονική συγκυρία πρέπει να μας βρει ενωμένους και στοιχισμένους πίσω από ξεκάθαρες θέσεις και προτάσεις και όχι επαναστατικές αοριστολογίες. Ο κοινός οραματισμός για το σχολείο του αύριο ή αν θέλετε το Νέο σχολείο δεν πρέπει να εναποτεθεί στις συνδικαλιστικές ηγεσίες του χθες, που εκφύλισαν το εκπαιδευτικό κίνημα και την έννοια της διεκδίκησης. Οι προτάσεις της βάσεις είναι αυτές που καθορίζουν το αποτέλεσμα και την έκβαση μιας διεκδίκησης και μιας κοινής πορείας αντίστασης για ένα καλύτερο αύριο στην εκπαίδευση.

ΕΝΩΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε. Ν. ΧΑΝΙΩΝ
ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ - ΑΓΩΝΑΣ – ΑΝΑΤΡΟΠΗ