Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2018

Τι ψηφίστηκε για τη Δίχρονη Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση



Συνάδελφοι,
έντονες ήταν οι πολιτικές πιέσεις και αντιδράσεις συγκεκριμένων κέντρων συμφερόντων (ΚΕΔΕ, ηγεσία της ΠΟΕ-ΟΤΑ, ΠΑΣΥΒΝ) που ασκούνταν όλο αυτό το διάστημα αποσκοπώντας την ανατροπή των δεσμεύσεων από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας για την ψήφιση και νομοθέτηση της Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης η οποία από το 2006* παρέμενε πάγιο αίτημα του κλάδου των εκπαιδευτικών. Το νομοσχέδιο που είχε κατατεθεί στη βουλή, και πέρασε από την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων, με τίτλο: «Ίδρυση Πανεπιστήμιου Δυτικής Αττικής και λοιπές διατάξεις», στο άρθρο 33 παρ. 3 προέβλεπε τη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Όλο αυτό το διάστημα, από τους πρώτους μήνες του 2017, είδαν το φως της δημοσιότητας δεκάδες ανακοινώσεις του Συλλόγου Βρεφονηπιοκόμων. Όπως οφείλαμε θυμίζαμε ότι οι ρόλοι των Νηπιαγωγών και των Βρεφονηπιοκόμων είναι διακριτοί και διαφορετικοί, καθώς και οι ρόλοι των Νηπιαγωγείων και των Παιδικών Σταθμών. Οι ισχυρισμοί των εργαζομένων του Συλλόγου Βρεφονηπιοκόμων να ενταχθούν στα Νηπιαγωγεία και στο Υπουργείο Παιδείας και να εξομοιωθεί το πτυχίο τους με τα πτυχία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης στερούνταν παιδαγωγικής και επιστημονικής βάσης. Οι συντεχνιακές διεκδικήσεις επικαλυπτόμενες πίσω από επιχειρήματα περί επιστημονικών και Ευρωπαϊκών δεδομένων τα οποία δεν ευσταθούν προσπαθούσαν να εμπλέξουν έναν ολόκληρο κλάδο σε περιπέτειες.

Στη συνέχεια ήρθαμε αντιμέτωποι με τις διακηρύξεις της Νέας Δημοκρατίας για «μεγαλύτερη ελευθερία στην οργάνωση και διαχείριση των πόρων και στην επιλογή διδακτικού προσωπικού» και την κυνική τους ομολογία πως η Δημόσια Εκπαίδευση δεν έχει ανάγκη από προσλήψεις. Αντιθέτως, με στοχευμένες προτεινόμενες απαντήσεις σε ερωτήσεις για την Προσχολική Αγωγή επιδίωκαν να υποβαθμίσουν το Δημόσιο Σχολείο και ν’ απαξιώσουν το έργο των εκπαιδευτικών.
Με ποιον από τους παρακάτω τρόπους θεωρείτε ότι μπορεί να βελτιωθεί η προσχολική εκπαίδευση; (Μία επιλογή)
Επέκταση του ωραρίου ώστε να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι γονείς.
Αύξηση των θέσεων σε δημόσιους παιδικούς σταθμούς.
Παροχή επιδότησης για συμμετοχή σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς

Η ενοποίηση των Παιδικών Σταθμών με τα Νηπιαγωγεία και την υπαγωγή τους στους Δήμους (με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια), ενορχηστρώνονταν από ορισμένα κέντρα (ΚΕΔΕ, ΣΕΒ, πολιτικά κόμματα) όπως και η πίεση για συγχώνευση των ΑΤΕΙ με τα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής. Με επίφαση τους, δήθεν, στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση με ορίζοντα το 2020 για ενιαία αντίληψη της προσχολικής αγωγής και φροντίδας γινόταν συστηματική προσπάθεια για να υποκύψουν στα νεοφιλελεύθερα σχέδια της ιδιωτικοποίησης του δημόσιου νηπιαγωγείου και ταυτόχρονα του δημόσιου σχολείου βουλευτές, πολιτικά στελέχη, πανεπιστημιακοί ακόμη και το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας.

Συνάδελφοι,
η θεσμοθέτηση της Δίχρονης Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση είναι μια μεγάλη νίκη του κλάδου και του οργανωμένου συνδικαλιστικού κινήματος που δεν άφησε τα πράγματα στην τύχη τους αγωνιζόμενο για τα μορφωτικά δικαιώματα των προ νηπίων και τη διασφάλιση και διάκριση των εργασιακών δικαιωμάτων των νηπιαγωγών απέναντι σε αυτά των βρεφονηπιοκόμων.

Οφείλουμε να αγωνιστούμε για μόνιμους διορισμούς σε όλα τα πραγματικά κενά.
Οφείλουμε να αγωνιστούμε για την καθιέρωση της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Οφείλουμε να μείνουμε στις θέσεις μας και να συνεχίσουμε πιέζοντας για την άμεση εφαρμογή και υλοποίηση της σε όλους τους δήμους κάτι που όπως διαφαίνεται δεν είναι στις προτεραιότητες του Υπουργού Παιδείας, όπως καταγράφηκε στη συζήτηση μέσα στη βουλή.

<<Κ. Γαβρόγλου: Αρχίζουμε να υλοποιούμε τις προϋποθέσεις γι’ αυτό, που είναι τα 2χρονα νηπιαγωγεία στους διάφορους δήμους κ.λπ. και όταν ολοκληρωθεί αυτή η κατάσταση σε όλη τη χώρα, τότε προφανώς θα είναι υποχρεωτικό. Αυτή είναι η λογική.
...
Ν. Φίλης : Πώς δηλαδή, θα διαλέγει ο γονιός που το πηγαίνει το παιδί του, αν θα είναι νηπιαγωγείο ή παιδικός σταθμός;
Κ. Γαβρόγλου: Βεβαίως, ώσπου να γίνει σε ολόκληρη τη χώρα, διότι αν στη μισή χώρα δεν ισχύουν αυτά, τι θα γίνει εκεί που δεν υπάρχουν;>>


Ενώ αποτυπώθηκε στην ίδια λογική στην τροποποίηση που ψηφίστηκε:
Η παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 αντικαθίσταται ως εξής: «4. Η φοίτηση όσων νηπίων την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών είναι υποχρεωτική σε όλη τη χώρα. Για τα νήπια που συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών, σύμφωνα με την παρ. 3 γίνεται υποχρεωτική σταδιακά, από το σχολικό έτος 2018-2019 και σε κάθε περίπτωση εντός τριετίας, κατά δήμους, οι οποίοι ορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών, εφαρμοζομένου σε κάθε περίπτωση του δεύτερου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 1566/1985. Η κοινή υπουργική απόφαση του προηγούμενου εδαφίου εκδίδεται ύστερα από εισήγηση των οικείων Περιφερειακών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία διατυπώνεται μετά από γνώμη τριμερούς Επιτροπής, η οποία συγκροτείται με απόφαση των ιδίων. Η εν λόγω Επιτροπή αποτελείται από τους οικείους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως Προέδρους, τους οικείους Δημάρχους και τους Προέδρους των οικείων Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως μέλη».


Συνεχίζουμε τη δράση μας για την πρώτη υπουργική απόφαση που θα καθορίσει το πλαίσιο της πρώτης εφαρμογής. Από σήμερα παλεύουμε για την εφαρμογή του νόμου στο δημόσιο νηπιαγωγείο. Καμία επιλογή δομής από τους γονείς στις περιοχές που θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά!


Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Μαυρογεννάκης Γιώργος
Τσαλαπάκης Αντώνης

*Υπενθυμίζουμε ότι μετά τον μεγάλο απεργιακό αγώνα του 2006 θεσμοθετήθηκε με το νόμο 3518/2006 η υποχρεωτική ετήσια φοίτηση των νηπίων 5-6 ετών.